Ben jij een kei in grenzen stellen?

Ben jij een kei in grenzen stellen? Het is een noodzaak voor jou als leidinggevende. Je kunt niet zonder in je leiderschap. Toch spreek ik best veel leidinggevenden en dan vooral schoolleiders die het stellen van grenzen knap lastig vinden. De achterliggende oorzaak is vaak dat leiders aardig gevonden willen worden. Vaak hebben leidinggevenden ook een houding van  zo’n vaart zal het niet lopen. Toch leidt deze houding er vaak genoeg toe dat je in een situatie komt waar je niet om hebt gevraagd om moet je dingen doen die je eigenlijk helemaal niet wilt doen. Hoe bewaak je je grenzen en ben je duidelijk naar je team? Zodat jullie in goede harmonie je werk kunt doen.
In dit blog ‘Ben jij een kei in grenzen stellen’ sta ik onder andere stil waarom het belangrijk is dat jij als leidinggevende grenzen stelt. Hoe dat jou gaat helpen om je leiderschap verder inhoud te geven.

Je ontkomt er niet aan

Als leidinggevende ontkom je er echt niet aan. Je moet grenzen stellen. Dat is simpelweg een must. Maar lang niet iedere leidinggevende vindt dit even makkelijk. Ik zie in mijn praktijk vaak genoeg dat allerlei dingen maar goed gevonden worden onder het mom van ‘ik wil mijn mensen ruimte geven’, of ‘ik wil graag aardig worden gevonden’ door mijn medewerkers.

Vaak is dit kiezen voor de gemakkelijkste weg die wellicht op de korte termijn best wel goed voelt maar die houding kan je op de langere termijn best duur komen te staan. Omdat je medewerkers dan hebben gezien hoe jij reageert en dit dan gewoon weer van je verwachten.

Waarom grenzen stellen nodig is

Wanneer jij als leidinggevende geen grenzen stelt dan betekent dit voor je teamleden vaak dat ze denken dat alles mag en kan. Je begrijpt zelf ook wel dat daar best de nodige problemen van kunnen komen. Niet alleen voor jou zelf als leidinggevende maar ook jouw team en jouw school.

Het gevolg van het niet duidelijk stellen van grenzen is vaak dat je teamleden denken dat ze alle ruimte kunnen pakken. Gevolg daarvan is dan weer dat ze juist de kant opgaan die jij niet wilt. Dat betekent een reparatie en vaak onnodige tijdsverspilling. Ook kunnen je doelen dan onder druk komen te staan en dat kan negatief uitpakken voor je school.

De praktijk

Toch blijkt het stellen van grenzen in de praktijk erg lastig.  Dat komt omdat het nogal streng klinkt. En als leider wil je vaak het tegenovergestelde. Je wilt aardig gevonden worden en je medewerkers de ruimte geven om hun werk goed te doen. Dus laat je dingen gaan of je geeft er zelf een draai aan zodat het allemaal lijkt te kloppen. Eigenlijk vertrouw je er dan op dat het wel goed zal komen. Maar is dat in de praktijk ook zo?

Grenzen zijn nodig

Grenzen stellen is nou eenmaal nodig. Als jij je grenzen duidelijk aangeeft dan pak je naar mijn mening je leiderschap. Of de regie zoals je wilt. Je teamleden kijken toch vooral naar jou en zij hebben deze grenzen nodig om goed te kunnen presteren. Omgekeerd maken deze grenzen jouw leven als leidinggevende een stuk eenvoudiger. Je hoeft veel minder te controleren. Je hoeft minder mensen terug te fluiten of bij te sturen. Grenzen geven aan jouw team houvast en structuur. Je teamleden weten goed wat ze wel en niet kunnen en hoeven doen.

5 tips om jouw grenzen te stellen

Lukt het jou nog niet zo goed om jouw grenzen te stellen? Lees dan de 5 tips hieronder en doe er je voordeel mee in jouw praktijk. Je zult zien dat het reuze meevalt en houd goed in gedachten dat zowel jijzelf als jouw team er wel bij varen.

  1. Mensen willen grenzen

In plaats van het idee dat grenzen aangeven streng is bedenk dat ook volwassenen graag duidelijkheid hebben en grenzen fijn vinden. Dat geeft houvast en structuur. Daar zijn veel onderwijsmensen bij gebaat.

 2. Je  team kijkt anders naar jou

Jouw team waardeert het als je duidelijk bent. Mensen smachten naar duidelijkheid en dat geeft hen het vertrouwen dat ze met de juiste dingen bezig zijn. Je team ervaart dat als een verademing.

3. Maak een schets

Als je het lastig vind om te bepalen wat die grenzen dan moeten zijn, neem dan even de tijd om voor jezelf op te schrijven hoe je het op je werk het liefste wilt hebben. Niemand zal je dit kwalijk nemen zeker niet als het resultaat uiteindelijk helpt om die duidelijkheid te krijgen. Vragen die je kunnen helpen zijn: Hoe wil je dat mensen in je team werken? Wat vind je juist prettig en werkt goed voor jou en je school? Wat wil je loslaten en vervangen door iets anders? Waar wil je naartoe werken? Hoe ziet de samenwerking er in je team idealiter uit? Welke waarden vind jij normaal en dus belangrijk?

 4. Luister naar je intuïtie

Ik heb het al eerder geschreven. Als leidinggevende kan het enorm helpen om eens vaker naar je intuïtie te luisteren. Als iets niet goed voelt, ook al weet je nog niet precies waarom, dan kan het zomaar zijn dat een grens wordt overschreden. Een alarmbel dus die intuïtie en tijd om aan te geven dat je iets niet wilt of het anders ziet.

 5. Zeg gewoon nee

We doen het veel te weinig. Gewoon eens nee zeggen. Want nee is ook een antwoord. Dus als het nee voelt of je nee vindt, dan kan je dit ook gewoon zonder gene zeggen. Je hoeft je niet altijd met ellenlange uitleg te verantwoorden. Soms is nee gewoon voldoende en anders met een kleine context om het voor iemand in perspectief te plaatsen. Maar meer dan dat hoeft het niet te zijn en dat is goed.

Ik wens je veel succes met het toepassen van de bovenstaande tips.

Wil  jij mijn hulp om jouw grenzen duidelijk te maken in jouw werksituatie? Begin dan hier en we gaan snel in gesprek.

 

René Rensen

Omdat leiding geven vooral leuk is!

Ik geloof in de uitspraak “Je kunt pas leiding geven aan anderen als je leiding kunt geven aan jezelf”. 

Leiderschap begint bij het écht kennen van jezelf. Als mens én als leider. Weten waar je talenten zitten maar ook weten op welke gebieden je (nog) tekortkomt en waar dus ontwikkeling mogelijk is.

Duurzaam Leiderschap gaat uit van het écht kennen van jezelf. Want als jij jezelf kent dan kun je werken vanuit focus, verbinding en vertrouwen. Dan geef je je intuïtie ruimte om onderdeel te zijn van je mens zijn én van je leiderschap.

Met mijn online trainingen train ik leidinggevenden in het onderwijs om meer vanuit de gedachten achter Duurzaam Leiderschap te werken. Om focus, verbinding, vertrouwen en intuïtie een plaats te geven in hun dagelijks handelen. 

Als jij duurzaam leiding geeft dan herken én erken jij jezelf als mens en als leider zodat anderen zich ontwikkelen door wie jij bent.

Via mijn blogs en via social media deel ik tips en inspiratie rondom Duurzaam Leiderschap. Wil je meer weten? Download dan eens mijn e-book

Schrijf je in voor mijn blogs

1 reactie op “Ben jij een kei in grenzen stellen?”

  1. Pingback: Schoolleiders zijn soms net mensen - renerensen.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Waanzinnig aanbod...

Heb jij mijn nieuwe e-book “Eerste Hulp Bij Werkdruk en Stress” al besteld? Niet? Dan kun je het hieronder alsnog doen!

renerensen.nl draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches