Goed communiceren met je team

Goed communiceren met je team is niet altijd even makkelijk. Voor menig leidinggevende is het zelfs een behoorlijke uitdaging. Toch is goede communicatie met je team belangrijk. Zeker als het even niet lekker loopt. Als mensen elkaar niet begrijpen en er vanuit dat niet begrijpen frustratie ontstaat. Dan is effectief werken met je team ver weg en zorgt  alleen maar voor minder energie en dus minder prestaties. Het is voor jou als leidinggevende dus altijd een uitdaging om te zorgen dat de communicatie met je medewerkers lekker loopt. Wat jij kunt doen om je communicatie te verbeteren lees je in dit blog.

Maar wat is goed communiceren? En als we dat weten hoe doe je dat dan? We hebben al vastgesteld dat goed communiceren niet altijd meevalt. Langs elkaar heen praten, elkaar bewust of onbewust niet begrijpen, het doen van verkeerde aannames. enzovoorts. Dit alles zorgt ervoor dat het weleens niet lekker kan lopen met een medewerker of met je hele team.

Gevolgen van slecht communiceren

Ik schreef hierboven al dat slecht communiceren grote gevolgen kan hebben. Startend met onbegrip en frustratie kan het ook zorgen voor boosheid, onbegrip en gebrek aan vertrouwen in jou als leidinggevende. Slechte zaken die van invloed zijn op resultaten en je moet er niet gek van staan te kijken wanneer je beste medewerkers om deze  redenen er de brui aan geven. Dat is wel het laatste dat je wilt.

Mogelijke oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen waardoor de communicatie soms moeizaam verloopt. Ik zie in mijn eigen praktijk vaak dat écht luisteren niet aanwezig is. Dat de oprechte aandacht voor de ander ontbreekt en dat een leidinggevende niet echt de tijd neemt voor de medewerkers. Dat laatste vindt zijn oorzaak in de Waan van de Dag. Daardoor streept een leidinggevende de verkeerde zaken af op zijn to do lijstje. Waaronder de tijd en aandacht voor zijn medewerkers. Als een leidinggevende een slechte verbinding heeft met zijn team dan is het moeilijk om aansluiting te vinden bij de medewerkers. Dan weet een leidinggevende ook niet wat een medewerker drijft, hoe zijn privé leven in elkaar steekt. Communiceren kun je leren. Jij kunt je er dus ook in ontwikkelen!

Goed communiceren met je team

Hieronder geef ik je een aantal aanwijzingen om jouw communicatie eens onder de loep te nemen en veranderingen aan te brengen daar waar jij denkt dat het kan of nodig is.

1. Luister eens écht

De waarde van luisteren wordt onderschat. In de praktijk luisteren we vaak om ergens op te reageren. Niet om een ander te begrijpen. Probeer dat laatste eens: luister om te begrijpen. Luister naar de verhalen van je medewerkers. De vragen die je stelt hebben maar 1 doel. De ander nog beter te begrijpen. Als jij luistert ben je meteen niet zo veel aan het woord.

2.Geef volledige aandacht

Maak échte verbinding met je medewerkers. Ga vanuit die verbinding ook bij je medewerkers langs voor een praatje. Gewoon, over koetjes en kalfjes. Je merkt na verloop van tijd hoe dit gewaardeerd wordt door je medewerkers. Echte aandacht is belangrijk binnen de verbinding die je hebt. Oprecht zijn, authentiek met betrokkenheid naar je medewerkers.

3. Sluit aan bij je medewerker

Weet wat belangrijk is bij en voor een medewerker. Zorg dat je op de hoogte bent van belangrijke zaken voor een medewerker. Wat leeft er bij hem/haar? Wat drijft hem/haar nou echt? Wat vindt iemand belangrijk. Dat soort zaken. Als je dat weet dan is het niet zo ingewikkeld om hier in je communicatie op aan te sluiten. Gevolg: je begrijpt elkaar veel beter. Het vraagt wel wat van jou als leidinggevende omdat je weet dat iedere medewerker anders is en anders reageert. Maar het is uiteindelijk de investering meer dan waard.

4. Werk aan vertrouwen

Als je mij al wat langer kent dan weet je dat ik een enorme waarde hecht aan de waarde vertrouwen in jouw leiderschap. Zonder vertrouwen is Duurzaam Leiderschap een utopie. Dat betekent dat jij als leidinggevende in je communicatie zo duidelijk en transparant als mogelijk bent. Naar je individuele medewerker en naar je team. Dat betekent dat je ook zorgt dat iedereen op hetzelfde moment over de zelfde informatie beschikt. Hiermee werk je aan het vertrouwen en geef je wat je team nodig heeft om het werk zo goed mogelijk te doen. Vertrouwen is de basis voor jouw leiderschap en dus ook voor een goede communicatie. 

5. Geef informatie 

Jij kunt als leidinggevende een enorme impuls aan de kwaliteit van je communicatie geven door je team bijtijds mee te nemen in wat er speelt. Neem je team tijdig mee in je plannen, in komende veranderingen of ontwikkelingen. Dat heeft ook met vertrouwen en verbinding te maken maar het zorgt er ook voor dat je teamleden zich niet overvallen of overweldigd voelen als je eens iets presenteert.  Dit laat ook zien dat jij je team serieus neemt en dat werkt onmiddellijk door in de mate van vertrouwen en verbinding die er is tussen jou als leidinggevende en je team. Je team krijgt het signaal dat jij het samen met hen wilt doen en dat vinden ze fijn. 

Als jij je realiseert dat jij als leidinggevende grote invloed hebt op de manier waarop de communicatie verloopt dan ben je al een heel eind. Door te werken aan jouw vaardigheden en door te investeren in vertrouwen en verbinding zal alles veranderen. Ga hiermee aan de slag en je merkt dat het werkt. 

Wil je samen met mij aan de slag met dit belangrijke onderwerp binnen jouw leiderschap? Start dan hier.

René Rensen

Omdat leiding geven vooral leuk is!

Ik geloof in de uitspraak “Je kunt pas leiding geven aan anderen als je leiding kunt geven aan jezelf”. 

Leiderschap begint bij het écht kennen van jezelf. Als mens én als leider. Weten waar je talenten zitten maar ook weten op welke gebieden je (nog) tekortkomt en waar dus ontwikkeling mogelijk is.

Duurzaam Leiderschap gaat uit van het écht kennen van jezelf. Want als jij jezelf kent dan kun je werken vanuit focus, verbinding en vertrouwen. Dan geef je je intuïtie ruimte om onderdeel te zijn van je mens zijn én van je leiderschap.

Met mijn online trainingen train ik leidinggevenden in het onderwijs om meer vanuit de gedachten achter Duurzaam Leiderschap te werken. Om focus, verbinding, vertrouwen en intuïtie een plaats te geven in hun dagelijks handelen. 

Als jij duurzaam leiding geeft dan herken én erken jij jezelf als mens en als leider zodat anderen zich ontwikkelen door wie jij bent.

Via mijn blogs en via social media deel ik tips en inspiratie rondom Duurzaam Leiderschap. Wil je meer weten? Download dan eens mijn e-book

Schrijf je in voor mijn blogs

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Waanzinnig aanbod...

Heb jij mijn nieuwe e-book “Eerste Hulp Bij Werkdruk en Stress” al besteld? Niet? Dan kun je het hieronder alsnog doen!

renerensen.nl draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches