Leiderschap of lijdensweg? - renerensen.nl
Logo Eduqliq nieuw

Leiderschap of lijdensweg?

Leiderschap of lijdensweg? Als schoolleider word je geacht te leiden. Menig schoolleider is echter soms ook echt aan het lijden. Leiden of lijden liggen dan ook niet ver uit elkaar. Als jij als schoolleider niet goed leidt zorg je er voor dat het hele team lijdt. En dat is zonde. Zonde van jouw potentie en zonde van de potentie van je team. In dit blog lees je meer over wat jij kunt doen om vooral te leiden.

Heb jij de touwtjes strak in handen?

Vind je het als schoolleider lastig om te delegeren? Om zaken uit handen te geven aan je mensen? Toch moet je dat wel doen want je kunt onmogelijk alles zelf doen op je school. Bedenk dat je door alles zelf te willen doen ook je teamleden de mogelijkheid ontneemt om zich te ontwikkelen. Een goede raad is dus om wel te delegeren. Je wilt jezelf toch niet onmisbaar maken op je school? Of je teamleden volledig afhankelijk van jou? Wat gebeurt er dan als je er een keer niet bent? Niets waarschijnlijk en dat moet je niet willen. Je wilt juist het tegenovergestelde: een team dat keuzes durft te maken en zelf leiderschap neemt.

Jij wordt geacht leiding te geven. Doe dat dan ook. Leiding geven betekent ook loslaten en verantwoordelijkheden overdragen aan teamleden. Geef hen ruimte, vertrouwen en uitdaging. Hiermee maak je ruimte voor jezelf om je bezig te houden met leiding geven.

Negatieve feedback

Als je als schoolleider geen echte leiding geeft dan staan je teamleden onmiddellijk klaar met hun feedback. Jij moet je werk beter doen, je moet beter communiceren, je moet meer de leiding nemen. Je kent het wel. Negatieve feedback is zo gegeven. Vaak ook niet echt opbouwend bedoeld. Maar goed. Het gebeurt wel. Soms is het leerzaam voor jou als schoolleider en krijg je de kans om dingen anders te doen. Raak er niet van gefrustreerd. Laat je niet onzeker maken. Dat gaat ten koste van jouw betrokkenheid met je werk. En daar heeft niemand iets aan.

Geef naast feedback ook regelmatig waardering aan je team. Deel complimenten uit aan je team. Dat is helemaal gratis en kost jou weinig moeite. Waardering vanuit jou zit vaak in kleine dingen. Laat je mensen voelen dat ze van waarde zijn en dat je ziet hoe hard ze werken. Als mensen het gevoel krijgen dat hun inspanningen gewaardeerd worden dan zullen ze nog meer gemotiveerd en betrokken raken.

(Mis)communicatie

Weet jij waarmee je het minste succesvol bent als schoolleider? Dat is onduidelijkheid. Jouw teamleden kunnen geen gedachten lezen en gaan dat ook niet doen. Als ze niet weten wat er van ze wordt verwacht dan zie jij dat als leider terug in de samenwerking en in de resultaten. Je team gaat sneller in de fout, doen zaken dubbel of laten dingen liggen. Dan wordt leiden echt lijden. Voor iedereen.

Hoe duidelijker jij als schoolleider bent in jouw communicatie, hoe beter jouw team hierop kan inspelen. Laat je team weten waar ze aan toe zijn en zeg duidelijk wat jij vindt en verwacht en waar het op staat. In respect en vertrouwen kun jij alles bespreken.

Managen of leiden?

Schoolleiders hebben nogal eens moeite met het onderscheid tussen aansturen en managen. Vaak zie ik dat deze termen worden verward. Als je dit doet dat ben je voor je het weet de hele dag bezig met allerlei kleine klusjes, het blussen van brandjes en het bedenken van oplossingen voor problemen die eigenlijk helemaal niet bij jou horen. In eerdere blogs heb ik dit ook weleens de Waan van de Dag genoemd.

Dat is zonde van je tijd en het gaat ten koste van het potentieel van jou en je team. Wil jij dat jouw team zelfstandig werkt, verantwoordelijkheid en initiatief neemt? Gedraag jij jezelf dan eens niet langer als een soort van operationeel manager.

Leiderschap of lijdensweg?

Wat jouw mensen nodig hebben is een leider! Iemand die inspireert, die richting geeft en coacht. Maak de keuze om te leiden en zorg dat jij en je team kunnen blijven ontwikkelen. Neem de behoefte van je team eens als uitgangspunt en motiveer van daaruit.

Zorg als (school) leider voor een veilige omgeving voor je mensen. Net als de kinderen van je school willen je teamleden zich ook veilig en vertrouwd voelen. Geef hierin als schoolleider ook het goede voorbeeld. Wees transparant, laat je team weten dat je er bent en dat ze (bijna)altijd bij jou terecht kunnen. Dat je graag naar ze luistert en ze graag helpt.

Groeien als schoolleider

Wil je groeien in jouw leiderschap? Ik heb verschillende (online) trainingen en programma’s die jou helpen om het beste uit jezelf te halen. Kijk maar eens.

 

Schrijf je in voor mijn blogs

René Rensen

Omdat leiding geven vooral leuk is!

Ik geloof in de uitspraak “Je kunt pas leiding geven aan anderen als je leiding kunt geven aan jezelf”. 

Leiderschap begint bij het écht kennen van jezelf. Als mens én als leider. Weten waar je talenten zitten maar ook weten op welke gebieden je (nog) tekortkomt en waar dus ontwikkeling mogelijk is.

Duurzaam Leiderschap gaat uit van het écht kennen van jezelf. Want als jij jezelf kent dan kun je werken vanuit focus, verbinding en vertrouwen. Dan geef je je intuïtie ruimte om onderdeel te zijn van je mens zijn én van je leiderschap.

Met mijn online trainingen train ik leidinggevenden in het onderwijs om meer vanuit de gedachten achter Duurzaam Leiderschap te werken. Om focus, verbinding, vertrouwen en intuïtie een plaats te geven in hun dagelijks handelen. 

Als jij duurzaam leiding geeft dan herken én erken jij jezelf als mens en als leider zodat anderen zich ontwikkelen door wie jij bent.

Via mijn blogs en via social media deel ik tips en inspiratie rondom Duurzaam Leiderschap. Wil je meer weten? Download dan eens mijn e-book

Schrijf je in voor mijn blogs

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

renerensen.nl draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches