Schitterende oogjes

Het blog “Schitterende oogjes” gaat over jou als schoolleider. Als schoolleider wil je het beste onderwijs voor je leerlingen. Daarvoor is het noodzakelijk dat je leraren het beste onderwijs kunnen verzorgen. Een belangrijke taak voor jou als schoolleider is om het beste in je leraren naar boven halen. Je wilt dat zij laten zien wat zij kunnen. Je wilt dat ze excelleren in hun vak. Want dat doe jij ook als schoolleider. Jij wilt een onuitwisbare indruk achterlaten op je school. Daarvoor is de beste versie van jou vereist. Een versie schoolleider 10.0.

Toch zie ik met enige regelmaat weerstand bij schoolleiders in hun ontwikkeling naar excellent (school) leiderschap. Net alsof ze niet willen leren hoe je op een excellente manier leiding geeft aan je school. Alsof zij niet willen excelleren. Dat is best logisch, want excelleren kan ook best eng zijn.

Is leiding geven nog leuk?

Hoewel ik in mijn praktijk ook schoolleiders ontmoet die het leuke van leidinggeven niet meer (her) kennen. En die plichtmatig hun ding doen. Zonder er op welke manier dan ook plezier uit te halen. En dat gaat zich op een gegeven moment wreken. Dat kan niet anders.

Wellicht is het een bewuste keuze om niet te excelleren maar te accepteren?

Want ik zie en spreek voldoende schoolleiders die dolgraag willen werken aan het beste onderwijs voor de leerlingen. Maar die door de regeldruk, de waan van de dag en andere stress verhogende factoren daar niet aan toe komen. Zonde. Vooral voor die leerlingen.

Juist voor die schoolleiders is kennis van- en werken vanuit je eigen drijfveer zo belangrijk. Als meer schoolleiders vanuit hun drijfveer handelden dan werden vele levens een stuk lichter.

Excelleren maakt verantwoordelijk

Niet iedereen heeft de benodigde kennis en vaardigheden om te kunnen excelleren. Als je weet hoe dat moet dan schept dat ook een mate van verantwoordelijkheid. Zeker naar jezelf toe. Want niemand wil onderpresteren. Toch? Wanneer anderen daarnaast weten wat jij kan, wordt verwacht dat je dat laat zien. Iedere keer weer. Die verantwoordelijkheid wil je soms ontduiken. Want het is echt niet altijd even gemakkelijk.

Bang om te falen

Want wat gebeurt er als je het desondanks toch niet goed doet? Als het je niet steeds lukt om op jouw niveau te presteren? Als je hoger staat, kan je ook dieper vallen. Dat gebeurt vooral als er druk op de prestatie wordt gelegd. En laten we er niet omheen draaien. Druk op de prestatie is er behoorlijk in het onderwijs.

Er staat druk op jou als schoolleider, er staat druk op je leraren en er staat druk op je leerlingen. Jij wilt net als iedereen graag laten zien waartoe je in staat bent. Als de prestatie wordt gezien als het bewijs van je kunnen. Je wilt anderen en jezelf niet teleurstellen.

Laat jezelf gewoon niet zien

Dat maakt het ook best comfortabel om jezelf niet te laten zien. Dan wordt er ook minder van je verwacht. Dan hoef je niet zo veel en is er geen druk om te excelleren. Je stelt anderen minder snel teleur als de verwachtingen lager zijn. Vraag is alleen of je dat zelf ook wilt en kunt. Minder presteren dan je kunt vraagt ook om specifieke vaardigheden.

Falen is het andere excelleren

Vraag jij jezelf weleens af wat er mooier is. Minder doen en laten zien dan je kunt? Of al excellerend op je bek gaan? Want zonder te proberen kom jij er echt niet achter wat je beter of anders kunt doen. En ik heb het al eerder geschreven. Succes is niets meer dan één keer vaker opstaan dan dat je gevallen bent. Om dat te kunnen, moet je er vooral plezier in hebben. Want vanuit het plezier hebben in je werk ben je tot excelleren in staat. Anders echt niet.

Schitterende oogjes

Je zult het inmiddels al begrijpen. Als je gaat voor het beste onderwijs voor je leerlingen dan moeten jij als schoolleider en ook je leraren vanuit plezier gaan excelleren. Ben van der Hilst*  zei het vroeger al: “De belangrijkste taak van onderwijs is de ogen van kinderen laten schitteren”. Dan gaat het vooral om het plezier waarmee jij, je leraren en je leerlingen bezig zijn. Het kan dan enorm helpen om te ontdekken waar dat plezier in zit. Kun jij antwoord geven waar jij als schoolleider jouw plezier vandaan haalt? En ben jij in staat om vanuit dat plezier te excelleren? Voor al die schitterende oogjes?

Ik wens iedere leidinggevende in het onderwijs die schitterende oogjes toe!

Ik help je graag ontdekken hoe jouw drijfveer bijdraagt aan jouw plezier en jou in staat stelt om te excelleren als schoolleider. Start hier en maak een afspraak voor een gratis strategiegesprek.

* Ben van der Hilst is voormalig directeur van het CNA.

René Rensen

Omdat leiding geven vooral leuk is!

Ik geloof in de uitspraak “Je kunt pas leiding geven aan anderen als je leiding kunt geven aan jezelf”. 

Leiderschap begint bij het écht kennen van jezelf. Als mens én als leider. Weten waar je talenten zitten maar ook weten op welke gebieden je (nog) tekortkomt en waar dus ontwikkeling mogelijk is.

Duurzaam Leiderschap gaat uit van het écht kennen van jezelf. Want als jij jezelf kent dan kun je werken vanuit focus, verbinding en vertrouwen. Dan geef je je intuïtie ruimte om onderdeel te zijn van je mens zijn én van je leiderschap.

Met mijn online trainingen train ik leidinggevenden in het onderwijs om meer vanuit de gedachten achter Duurzaam Leiderschap te werken. Om focus, verbinding, vertrouwen en intuïtie een plaats te geven in hun dagelijks handelen. 

Als jij duurzaam leiding geeft dan herken én erken jij jezelf als mens en als leider zodat anderen zich ontwikkelen door wie jij bent.

Via mijn blogs en via social media deel ik tips en inspiratie rondom Duurzaam Leiderschap. Wil je meer weten? Download dan eens mijn e-book

Schrijf je in voor mijn blogs

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

renerensen.nl draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches