Wat helpt jou als schoolleider?

Wat helpt jou als schoolleider? gaat over eigenschappen die jij als schoolleider moet bezitten om succesvol leiding te geven aan je team en aan de ontwikkeling van jouw school. Als schoolleider weet je heel goed wat er wel of niet goed gaat bij jouw collega’s. Je weet haarfijn te vertellen wie er op welk gebied ontwikkelkansen heeft. Maar kijk je ook weleens in de spiegel? De manier waarop jij leiding geeft heeft veel invloed op de manier waarop jouw team functioneert. Onderstaande eigenschappen hebben veel invloed op het team functioneren en zijn eigenlijk onmisbaar voor jou als schoolleider.

Een leider is in staat om te verbinden 

De belangrijkste eigenschap die jij als schoolleider dient te hebben is het vermogen om écht verbinding te maken met het team. Vanuit die verbinding is het zo veel eenvoudiger om leiding te geven. Als jouw team die echte verbinding ook ervaart dan is er qua teamontwikkeling veel mogelijk. Dan zullen je teamleden individueel en als team net dat stapje extra zetten wat in de praktijk vaak nodig is. Een team dat in verbinding is zorgt voor een cultuur waarin mensen elkaar durven aan te spreken op afspraken en verantwoordelijkheden. En dat leidt tot effectievere samenwerking en betere resultaten. 

Een leider geeft vertrouwen
Zonder vertrouwen is een team niets. Ik heb al vaker geschreven dat vertrouwen voor mij een onmisbare eigenschap is voor iedere leidinggevende. Dus ook voor jou als schoolleider. Een goede schoolleider zorgt ervoor dat teamleden zich veilig voelen. Vanuit die gevoelde veiligheid komen teamleden tot prestatie. En het werken in een sfeer van vertrouwen is niet eens zo heel ingewikkeld. Eén aspect is daarin heel belangrijk.

Een leider communiceert

Hoe werk je aan vertrouwen binnen jouw team? Een veelgehoord aspect wat erg goed werkt als het gaat om vertrouwen is communiceren. Is het zo simpel? Ja, soms is het zo simpel. Een heldere en transparante communicatie van jou als schoolleider draagt enorm bij aan jouw team functioneren. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Afspraak is afspraak. Dat soort zaken zijn goed voor het team functioneren.

Een leider blijft positief 

Ik weet het als geen ander. De werkdruk is hoog voor jou als schoolleider. De Waan van de Dag zit als een aapje op je schouder en het valt niet mee om je werk zo te plannen dat het ook lukt om je doelen te bereiken. Soms zit het ook gewoon even tegen. Hoe graag je het ook wilt, het kan niet altijd goed gaan. Tegenslag is er altijd en overal in je leiderschap. Het kan je dan helpen om niet bij de pakken neer te gaan zitten maar positief te blijven en dat ook uit te stralen naar je team. Een goede leider heeft zijn focus op doelen en ontwikkeling en laat zich niet door een tegenslag uit het veld slaan. Kom op, schouders eronder en door! 

Een leider geeft het goede voorbeeld

Jouw team is erg gebaat bij een leider die niet alleen vertelt dat het belangrijk is om afspraken na te komen maar die ik ook in de praktijk laat zien dat hij daar aan hecht. Geef dus het goede voorbeeld. De hele dag door. Als je dat een tijdje doet merk je dat je team daarin meegaat. Een goede leider vertelt niet alleen wat iemand moet doen maar laat het vooral in de praktijk zien. Maak je team bewust van keuzes die ze hebben. Laat ze meer verantwoordelijkheid nemen. Wees het voorbeeld.

Een leider doet aan zelfreflectie  

Fouten maken doet iedereen. In iedere organisatie worden fouten gemaakt. Ook jij als schoolleider bent echt niet perfect. Laat dat dan ook niet zien en merken in je praktijk. Durf je kwetsbaar op te stellen. Voor mij hoort daar onlosmakelijk bij dat je ook fouten durft toe te geven. Leren van fouten gebeurt heel bewust als jij zelfreflectie een plaats geeft in je handelingsrepertoire. Niet iedereen is zich bewust van de kracht van zelfreflectie. Maar ik kan je vertellen dat het een enorm krachtig instrument voor ontwikkeling is.

Een leider vraagt om feedback 

Iedereen heeft blinde vlekken. Dus jij als schoolleider hebt ze ook. Je bent vaak overtuigd van je eigen leiderschap en de kwaliteit er van. Maar vinden anderen dat ook? Veel leidinggevenden denken dat ze zelf goed zicht hebben op hun leiderschap. Misschien is dat ook wel zo maar toch kan feedback vragen een enorme toegevoegde waarde zijn in jouw leiderschap. Het betrekken van andere mensen geeft jou andere informatie dan wanneer je alleen kijkt. Het geeft je een andere kijk op jouw aanpak en jouw stijl van leidinggeven. Het geeft je concrete handvatten van aspecten in jouw leiderschap waar verbetering mogelijk én nodig is. 

Een leider motiveert zijn team 

Is geld jouw drijfveer of wil jij als schoolleider mensen inspireren om dagelijks het beste uit zichzelf te halen om de ontwikkeling van de leerlingen zo optimaal als mogelijk te laten zijn? Is leiderschap voor jou een eer of een roeping? Wil jij met jouw leiderschap het verschil maken in het leven van jouw leraren en leerlingen? Dat is mooi. Vraag jij je ook weleens af hoe jij jouw school wilt achterlaten voor hen die na jou komen? Dat is een enorme drijfveer voor de kwaliteit van jouw leiderschap. En zie je dat er ontwikkeling mogelijk is? Dat kan. Niemand is ooit te oud om te leren om zo nog beter in staat te zijn om het beste uit zichtzelf te halen. Jij dus ook niet!

Jij bent aan zet

Wil je aan de slag met jouw leiderschap? Kijk eens kritisch naar jezelf. Hoe zie jij jouw leiderschap? Wat werkt er goed en wat niet? Wat zijn jouw ontwikkelpunten? En hoe kun je niet-effectief gedrag in de toekomst voorkomen? Misschien is de MasterClass “Schoolleider en Duurzaam Leiderschap”iets voor jou? Kijk hier eens of deze MasterClass iets voor jou is en schrijf je in.

René Rensen

Omdat leiding geven vooral leuk is!

Ik geloof in de uitspraak “Je kunt pas leiding geven aan anderen als je leiding kunt geven aan jezelf”. 

Leiderschap begint bij het écht kennen van jezelf. Als mens én als leider. Weten waar je talenten zitten maar ook weten op welke gebieden je (nog) tekortkomt en waar dus ontwikkeling mogelijk is.

Duurzaam Leiderschap gaat uit van het écht kennen van jezelf. Want als jij jezelf kent dan kun je werken vanuit focus, verbinding en vertrouwen. Dan geef je je intuïtie ruimte om onderdeel te zijn van je mens zijn én van je leiderschap.

Met mijn online trainingen train ik leidinggevenden in het onderwijs om meer vanuit de gedachten achter Duurzaam Leiderschap te werken. Om focus, verbinding, vertrouwen en intuïtie een plaats te geven in hun dagelijks handelen. 

Als jij duurzaam leiding geeft dan herken én erken jij jezelf als mens en als leider zodat anderen zich ontwikkelen door wie jij bent.

Via mijn blogs en via social media deel ik tips en inspiratie rondom Duurzaam Leiderschap. Wil je meer weten? Download dan eens mijn e-book

Schrijf je in voor mijn blogs

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Waanzinnig aanbod...

Heb jij mijn nieuwe e-book “Eerste Hulp Bij Werkdruk en Stress” al besteld? Niet? Dan kun je het hieronder alsnog doen!

renerensen.nl draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches